Van altijd anderen helpen, naar mezelf op nummer 1 zetten

Begin 2014 studeerde ik af als diëtist, begon meteen een eigen praktijk en binnen korte tijd hielp ik honderden mensen. Overgewicht, diabetes, verhoogd cholesterol, ondervoeding, darmklachten en allerlei andere medische voedingsvragen kwamen voorbij. Naast de individuele consulten gaf ik workshops en voorlichtingen, was docent voor gewichtsconsulenten en zette ik een groepsprogramma op in samenwerking met een fitnessclub. Ik was altijd aan het werk en vond heel veel dingen ook echt heel leuk. Naast mijn drukke werk waren er echter wat familie omstandigheden en we lieten een nieuw huis bouwen, waarbij we zelf verantwoordelijk waren voor de afbouw. In 2016 werd de drukte van mijn praktijk in combinatie met die extra persoonlijke dingen mij te veel. “Je hebt een burn-out” zei de huisarts.

Na een (veel te korte) periode van rust ging ik weer werken en volgde ik een traject bij een coach. Ik had namelijk wat dingen uit het verleden te verwerken en mocht leren om te stoppen met altijd anderen te willen helpen (ten koste van mezelf). Het was tijd om mezelf op nummer 1 te zetten; wie ben ik en wat wil ik? Ik begon in 2017 met bloggen als Zeeuwse Foodie en kreeg weer zin in nieuwe dingen. Door het lezen van boeken, de hulp van mijn coach en het maken van keuzes, maakte ik grote stappen qua persoonlijke ontwikkeling en voelde ik me een stuk beter. Maar toch.. Ik was een aantal kilo’s aangekomen en die gingen er niet meer af. Ik bleef last houden van stemmingswisselingen, was vaak moe en had veel menstruatieklachten. Ook kreeg ik een steeds grotere zwangerschapswens, maar ik wilde eerst er voor zorgen dat ik echt goed in mijn vel zat.

Kiezen voor mezelf en een nieuwe missie

Ik voelde dat het tijd was voor verandering en maakte in 2018 een aantal belangrijke beslissingen. Ik liet een bloedtest doen bij een orthomoleculair therapeut en ging op basis daarvan aan de slag met een ander voedingspatroon en supplementen. Verder stopte ik na 12 jaar met de pil en nam in de zomer een maand vrij om na te denken wat ik nu echt wilde. Het werkplezier in mijn diëtistenpraktijk werd door alle regels van zorgverzekeraars en hoge huurlasten steeds minder, dus ik hakte een mega knoop door. Na bijna 5 jaar als zelfstandig diëtist en het helpen van bijna 1000 mensen, verkocht ik mijn diëtistenpraktijk en sloeg een hele nieuwe weg in. Kiezen voor mezelf stond centraal. Werk doen wat ik leuk vind, omgaan met mensen waar ik energie van krijg, goed zorgen voor mezelf en vooral genieten. Nadat de administratie en overdracht van mijn praktijk was geregeld, nam ik weer een maand vrij en ging ik voor het eerst in mijn leven alleen 5 dagen op vakantie, zonder partner. Al die stappen, in combinatie met een gezonde leefstijl, maakten dat ik me eindelijk weer écht gezond en gelukkig voelde, dat ik meer zelfvertrouwen kreeg en ook beter op gewicht kon blijven.

Door alle veranderingen in 2018 ontdekte ik ook mijn nieuwe missie. Ik vond de invloed van voeding en hormonen op je geluk en gezondheid mega interessant en wilde daar meer over weten. Ik las allerlei boeken, verdiepte me in de menstruatiecyclus en schreef me in voor diverse vervolg opleidingen in 2019. Ik werkte ondertussen voor enkele opdrachtgevers, voornamelijk op het gebied van social media en marketing. Toch kreeg ik de wens om weer een eigen praktijk te starten, gericht op gezondheid en geluk in het algemeen, maar specifiek gericht op hormoonbalans. Want kennis en ervaring delen met anderen, dat is wat ik het liefste doe! En toen werd ik begin 2019 zwanger…

Zwangerschap en (opnieuw) hormonale disbalans

Van voorgaande jaren had ik wel geleerd dat ik gevoelig was voor hormonale veranderingen. Toch viel het weer even tegen om dit te ondergaan tijdens mijn zwangerschap. De eerste maanden was ik ontzettend moe en zelfs een beetje depressief. Daarna voelde ik me een tijdje super goed, maar de laatste maanden hield ik heel veel vocht vast, was ik weer heel moe en flink wat kilo’s aangekomen. Ik sliep slecht, had ontzettend last van maagzuur en gewrichtsklachten door al het vocht in mijn lichaam. Tel daar even de hittegolven bij op die we dat jaar hadden en dan snap je wel hoe ik me voelde. Natuurlijk genoot ik ook van het kleine wonder in mijn buik en was ik ontzettend dankbaar, maar ik besloot om mijn businessplannen maar even uit te stellen. Het werken voor opdrachtgevers was voor mij genoeg qua inkomsten en ook qua werkdruk.

Na de geboorte van Jason was ik nog niet van de hormonale klachten af. Ik was intens moe, viel snel af, had last van oorsuizen en stond altijd ‘aan’. Ik wuifde het weg, want ik moest gewoon herstellen van de lange en zware bevalling (plus spoedkeizersnede) of het kwam vast door het geven van borstvoeding of omdat ik gewoon moest wennen aan het moederschap. Het was de eerste maanden best pittig, omdat Jason last had van reflux en daardoor ook onrustig sliep. Na een maand of 4 viel ik opeens niet meer af, was nog steeds ontzettend moe en had ook nog allerlei vage klachten. Ik was er klaar mee en maakte opnieuw een afspraak met een orthomoleculair therapeut. Die gaf aan dat alles wees op een ontstoken schildklier, wat blijkbaar best veel vrouwen hebben na een zwangerschap. Je schildklier gaat dan eerst versnellen en vervolgens vertragen en herstelt meestal weer uit zichzelf. Mijn bloedwaarden vielen nog binnen de normaalwaarden, maar toch waren de klachten voor mij reden genoeg om weer met ‘hormoonproof’ eten en leven aan de slag te gaan. Ik had namelijk tijdens mijn zwangerschap de opleidingen wel afgemaakt en zoveel geleerd over hormoonbalans, nu was het de tijd om het (opnieuw) te gaan toepassen.

Balans creëer je zelf

Met een baby, je werk doen en allerlei klachten hebben, is je leefstijl aanpassen niet altijd even makkelijk, maar niet onmogelijk. Ik had als diëtist en ervaringsdeskundige al wel geleerd dat leefstijlverandering het liefst stap voor stap gaat. Ik ging aan de slag en al snel ervaarde ik weer een positieve spiraal. Mijn vermoeidheid werd minder, mijn menstruatie kwam weer terug, ik had weer zin in nieuwe dingen en al mijn klachten werden minder. Ik ben er nog niet helemaal, maar ik geef mijn lijf de tijd om te herstellen. Nog steeds en weer opnieuw voel ik de drive om mijn kennis en ervaring te delen met andere vrouwen. Want als het veranderen van voeding en leefstijl zoveel invloed heeft op je gezondheid én je geluksgevoel, dan gun ik dat elke andere vrouw ook! We gaan steeds door nieuwe fases heen, van thuis wonen naar op jezelf wonen of misschien wel samenwonen, van afstuderen naar een baan of werken voor jezelf, van vrouw en partner naar (jonge) moeder en van moeder misschien wel naar oma. Elke fase brengt nieuwe uitdagingen met zich mee en tijdens elke fase is het opnieuw zoeken naar balans. Mijn favoriete quote is dan ook: balans vind je niet, maar die creëer je zelf. En eigenlijk klopt de titel van deze blog dan ook niet, want gezondheid en geluk zijn geen bestemming, maar een manier van leven. Graag neem ik je de komende tijd mee in mijn manier van leven en hoe ik (tijdens elke fase opnieuw) leer balans te creëren en geniet van een gezond en gelukkig leven.

Eindelijk is het nu dan zo ver. Mijn eigen website over voeding, gezondheid, hormonen en geluk is online. Je kunt hier informatie, tips en inspiratie vinden om zelf aan de slag te gaan om je hormoonbalans te verbeteren, maar graag help ik jou daarbij. Omdat ik heb ervaren dat je met een beetje begeleiding veel sneller stappen zet, ergens terecht kunt als het even allemaal niet loopt zoals jij wilt, maar ook sneller resultaat kunt ervaren. Je kunt bij MIJN AANBOD meer lezen over de mogelijkheden voor begeleiding, je bent van harte welkom!